»Utazás»Várrom

Várrom

Magyarország, Ódorvár

A Déli-Bükkben évente megrendezett Less Nándor Emléktúrán mind az öt távnak van ellenőrzőpontja a közigazgatásilag Cserépfaluhoz tartozó Ódorvár tetején. Romok alig maradtak fenn, de a panoráma miatt érdemes felkapaszkodni. A Dél-Bükk egyik legszebb kilátó helye kiépített pihenõ és bográcsozó hellyel, tisztavizű forrás közelében. A romokról csodálatosan…

Ausztria, Judenburg, a Liechtenstein várrom és az új kastély, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Nem tévedés, van Ausztriában egy olyan város, amelynek a nevét Zsidóvárra lehetne fordítani (de erről majd a városnál bővebben). Egyik, bár nem túl látványos nevezetessége ez a várrom ill. a kastély. Azért nem túl érdekesek, mert az egyik nagyon romos várrom (helyette nagyon ajánlható a nem túl messze lévő Eppenstein várrom)…

Magyarország, Döbrönte, Szarvaskő vára

Himfy Benedek, a bakonyi királyi vadászok ispánja körbelovagolva a döbröntei dombokat elhatározta, várat épít itt magának. És mivel komoly ember hírében állott jó Benedek úr, ha elhatározta, hát úgy is tett. Nagy Lajos királyunk jóváhagyásával elkezdődött, és 1367-ben be is fejeződött a Szarvaskő várának építése, amelynek ablakából tiszta időben ma is remekül látszik a közeli Somló-hegy…

Ausztria, Eppenstein, a várrom, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Ezen a hétvégén Zeltwegben voltam az Airpower 2013-at megtekinteni (erről később). Hazafelé menet jobbról megpillantottam a várromot (pedig alig látszott, de a rutin!) és rögtön le is kanyarodtam arra felé. Már most jelzem, hogy igen fárasztó a megtekintése, mivel csak gyalog lehet felmenni, na itt jól jön a Nordic Walking botok használata…

Ausztria, Neuhaus am Klausenbach, Neuhaus vár vagy Dobra kastély romja, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! MC-BUBU romkedvelőnek is feltöltök egy jó kis várromot. Schloß Tabor-hoz képest egy ugrás ez a várrom, bár eléggé későn értem oda (sajnos a munkaidő után egyre kevesebb a nappali idő, a közelebbi helyek meg már fel vannak derítve). Így nem túl ideális körülmények között tudtam fényképezni. Talán az alkonyi kép a romokon keresztül a legjobb…

Magyarország, KISNÁNA, Vár

Építése a 11-12. századra tehető, és feltehetőleg az Aba nemzetségbeli Csobánka család volt az építtetője. Első ismert birtokosa Csobánka Pál, azonban az Árpád-ház kihalása után (1301) Károly Róbert ellen fordult (Csák Máté-féle párt), így a későbbi király a területet elvette tőle, s ugyanezen nembéli Kompolti Péternek adományozta. Halála bekövetkeztével…

Ausztria, Klöch, Burgruin Klöch, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Bad Radkersburg felé menet többször láttam kiírva klöchi várromra utaló jelzést, a legutóbb meg is néztem. A faluból egy viszonylag meredek emelkedőn kell a várromhoz felmenni, itt egy viszonylag kis parkolót találunk. A torony mellett elhaladva a várrom mögé kell kerülni, hogy be tudjunk menni. Nem kell fizetni, ingyen van!…

Magyarország, GYULAKESZI, Csobánc vára

Mint ahogy említettem, a templomromtól kissé húzósabb a túra felfele, viszonylag meredek és kanyargós. Maga a hegytető gyönyörű, a kilátás pazar. A várnál pihenőhely van kialakítva padokkal, tábortüzes lehetőséggel. Korabeli oklevél szerint a vár építését az 1250-es években kezdték el, és 1270-re befejezték. Bár építtetői Diszely nemesek, az 1300-as évektől a XVII…

Csehország, Týn nad Bečvou, Helfštýn (Helfenstein, Helfstein), a vár, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Ide viszonylag véletlenül estünk be, mivel eredetileg Prerovban akartuk az ottani kastélyt megnézni. El is jutottunk oda, de a helyszínen kiderült, hogy ott egy Komeniusz emlékkiállítás található, így gyorsan tovább álltunk azzal, hogy akkor megyünk az aragonit barlangba. Útközben megláttam a Helfstyni várromra utaló turisztikai…

Magyarország, Somoskő vára (Hrad Šomoška), SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Nemrég Somoskő várát látogattuk meg, most ezt mutatom be. Nem a magyar oldalról mentünk fel, hanem átmentünk Szlovákiába, itt nemsokkal a határ után kell jobbra fordulni az első faluban, majd erről az útról is jobbra kell fordulni a falu végénél. Ez egy egynyomú, de viszonylag jó aszfaltos út, ezen kell kb. 3 km-t menni, ekkor egy kis parkolóba jutunk…

Magyarország, Csókakő vára, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Az elsődleges cél ez a hely volt a múlt vasárnapi kirándulásunkkor. Az idő fantasztikus volt, igazából a hellyel sem volt probléma, ami nem igazán tetszett, arra majd később visszatérek. Maga Csókakő hazánk egyik legrégebbi települése, már a honfoglalás előtt lakott volt, ez elsősorban a stratégiai elhelyezkedése miatt alakult így…

Ausztria, Grác, a göstingi várrom, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Ahogy a múlt hétvégén Grácban voltam, alapvetően egy ahogy esik, úgy puffan túrát tartottam. Ennek keretében megnéztem a Botanikus kertet, valamint a Villamos Múzeumot. Aztán valahogy elkeveredtem ide, pedig eléggé kiesik a központból, de nem bántam meg. A várhoz csak gyalog lehet felmenni (ami persze nem olyan nagy baj). A…

Szlovákia, Spišský hrad (Szepes vára), SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Erre a várra ráment két napunk, mivel amikor először voltunk itt, akkor a város felől akartuk megközelíteni, de onnan nagyon meredeknek tűnt és a feleségem nem akart onnan felmászni a várba. Aztán este elgondolkodott a dolgon és azt mondta, szeretné megnézni, de találjak jobb feljárót. Megnéztem a térképet és az látszott, hogy…

Magyarország, Csővár, a Cserhát télen (hó nélkül), SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Kihasználtuk a szép napsütéses időt és elmentünk kirándulni a Cserhátba, konkrétan Csővárra (Vác felől), mivel ott van egy viszonylag nem túl macerás sétaúton elérhető várrom. Ha Csővárra beérkezünk, akkor két választásunk van: 1. ha a rövidebb úton akarunk felmenni, akkor rögtön az első útkereszteződésnél balra kell menni…

Magyarország, MÁTRAFÜRED - Benevár-rom

A várrom és környéke, a várhoz vezető ösvény gyönyörű, jó darabig a Bene-patak mellett vezet. Története: A honfoglalás idején Árpád egyik vezérének, Edömérnek a Mátra erdejében nagy földet adott. Edömér unokája – Bene vitéz – lehetett az első birtokosa annak a nagy kiterjedésű pogányvárnak, melyet róla Benevárnak neveztek. A tatárjárás során elpusztult…

Magyarország, Hollókő, Vár

Az erre járóknak érdemes Hollókőn, illetve a Hollókői várban és környékén egy kis kitérőt, sétát tenni. A vár, körülötte a táj, a panoráma gyönyörű. A vár rövid története: Hollókő várának legkorábbi részét, az öregtornyot, az itt birtokos Kacsics nemzetség építette a XIII. század végén, de ennek pontos idejét nem ismerjük. E nemzetség Illés ágából származó I…

Szlovákia, Dobróváralja vára (Podzámčok, Dobrá Niva), SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! A múlt héten Zólyomban voltam egy jó kis vasút fotózásra, ezt kihasználva meglátogattam néhány eddig be nem mutatott helyet. Azt már most megállapíthatom, hogy ősztől tavaszig nem nagyon érdemes ilyen túrát tenni, mivel a várak általában zárva vannak. Néha azért van kivétel is, ott majd kitérek rá. Először is ezt a várromot szeretném bemutatni…

Ausztria, Lánzsér

Lánzsér története: A várat stájer Erchinger-család építette a 12. század második felében 1173-ban. 1222-ben már Baroch fia Miklós tulajdona, majd miután ennek a családnak magva szakadt, a vár és a birtok a királyra szállt. IV. Béla 1263-ban örökös joggal Lőrinc soproni főispánnak adományozta Lánzsér várát. Lőrinc fia Lőrinc 1290-ben nem volt hajlandó…

Magyarország, Bánd, Essegvár, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Egy rövid kitérő. A héten ismét voltam Szentgotthárdon és közben megnéztem a bándi Essegvárat, mivel gyakorlatilag a 8-as főút mellett található. Némi kacskaringózás után a vár mögé kell kerülni, mivel csak onnan lehet felmenni. Az utat nem jelzi semmi tábla, csak annál az elágazásnál van egy útjelző, ahonnan már látni a várromot…

Magyarország, Várpalota - Tés, Bátorkő vára

Tés és Várpalota felől is igen kellemes gyalogtúra tehető, vadregényes tájon át, Várpalota felől sziklás völgyön keresztül. Bátorkő vára Várpalotától északra mintegy 5 km-re, a Fajdas-hegység egyik völgyében, meredek és szűk területű sziklacsúcson találjuk Bátorkő vagy mai nevén Pusztapalota várának romjait. A vár a 13. század végén vagy a 14. század…
Oszd meg ezt az oldalt: Várrom