»Utazás»Templom

Templom

Magyarország, Eltűnt Árpád-kori falu 15 - Sóstókál falu

A koordináta a Sóstókáli templomromé, azonban párszázméteres közelségében van egy másik rom, egy középkori Pusztapalotáé. Sóstókál falu maradványai még fellelhetők a bozótok, facsoportok alatt. Érdemes megemlíteni az út másik oldalán elhelyezkedő Kornyi-tavat is. Tehát összességében egy nagyon kellemes kirándulás tehető a vidékre. Érdemes jól körbenézni…

Magyarország, Rönök, Szent Imre templom, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Aki van olyan idős, mint én, annak nem kell elmondani, hogy a határsáv mit jelentett 1989. előtt (aki meg nem tudja, nézzen utána). Ennek és a szovjet csapatok áldásos tevékenységének esett áldozatul ez a templom. A hely már az Árpád korban is szakrális hely volt. A mostani templom előtti templom tetejét egy viharos szél 1898-ban…

Magyarország, Eltűnt Árpád-kori falu 13 - Kövesd (Kewesd) falu

A templomrom miatt jöttünk ide először. A rom rendkívül szép környezetben található. Mellette van egy forrás, aminek a vize a Balaton nádasáig viszonylag rövid utat tesz meg, ligetes, nagyon szép környezetben. Kellemes pihenőhely. Az Aszófői Kövesdi templomrom a település vasútállomásától délre található. Megközelíthető az Aszófőn keresztülhaladó 71-es főútról a Romkápolna utcán…

Magyarország, Apátistvánfalva, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Folytatva az Őrség felfedezését, ismét eljutottam két olyan faluba, ahol még nem voltam. Ezek közül az egyik Apátistvánfalva. Apátisvánfalva már szórványtelepülésnek minősül, bár nem annyira jellemző ez, mint Kétvölgy településre. A község központjában áll a rk. plébánia templom, a Wikipedia szerint a község (és a Vendvidék) legszebb műemléke…

Magyarország, Öskü - a kerek templom, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Már számtalanszor elmenetem mellette (a 8-as útról jól látszik), de még sohasem mentem oda megnézni. Ezen a héten, Szentgotthárd felé utazva (miután igen szép idő volt) egy rövid látogatást azért megejtettem itt, elsősorban nosztalgia ügyben, mivel a Bors Máté az egyik kedvenc TV sorozatom és a 2. rész zömmel itt játszódik (a templom körül ill…

Ausztria, Hartberg, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Hartberg egy helyes kis kelet-stájer város, melyet szintén meglátogattam február elején (a vár és kastély felkutatási túrám alkalmával, mivel itt is van egy). Szerencsére az átmenő forgalom elkerüli a belvárost, így zavartalanul lehet benne szemlélődni, a belváros jó része sétálóutca. A városba dél felől beérkező főútról egy…

Magyarország, Pannonhalma, a Főapátság, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Most jöjjön egy magyar téma, nehogy azt mondják, hogy itthon nem nézek meg semmit. Nemrég Pannonhalmán jártam, legutóbb még a gimnáziumi őszi kirándulások keretein belül jártam erre. Maga a Főapátság nem sokat változott, viszont a környezete igen. Megépült egy modern étterem és parkoló, valamint egy információs központ is az apátság lábainál…

Lengyelország, Krakkó főtere (Rynek Główny w Krakowie), SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Akkor most térjünk vissza Krakkóba, annak is a főterére. A Posztócsarnokot már megnéztük, most a tér egyéb nevezetességeivel fogok foglalkozni. Az eredete a XIII. századig nyúlik vissza, akkor Európa legnagyobb fővárosi tere volt (Ekkor ugyanis Krakkó volt a Lengyel Királyság fővárosa). 200x200 m-es területe azért alakult…

Magyarország, Szeged, Ferences templom és kolostor, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! A Füvészkert mellett egy másik kellemes meglepetés volt (ellentétben a Dómmal) ez a templomegyüttes. A Szegedi pályaudvartól nincs messze, de tulajdonképpen a belvárostól is csak úgy 20 percre van gyalog. Az 500 éves szegedi ferences templom és kolostor, a Pannonhalmi Bencés Főapátság után Magyarország második legrégibb, ilyen jellegű épületegyüttese…

Magyarország, Eltűnt Árpád-kori falu 31 - Felsődörögd

Tavaly voltunk itt. A rom nagyon szép látnivaló. Taliándörögd területén a középkorban négy egyházas település volt: Felső és Alsó-Dörögd, Imár és Ráskó. Felső-Dörögd templomát Szent András apostol tiszteletére szentelték. Dörögd első említése 1249-ben történik, amikor az ereki püspöki birtok határait állapítják meg. Mint érdekelt határbirtokosok, megjelentek…

Csehország, Olomouc (Olmütz), SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Erről a szép cseh városról még nem szóltam. Mikor a Morva karsztot néztük meg, ide is ellátogatunk egy rövid időre. A főteret (Városháza tér) és a Szent Vencel katedrálist néztük meg. Olmütz (csehül Olomouc, archaikus magyar nevén Alamóc, lengyelül Ołomuniec, latinul Eburum vagy Olomucium) város a Cseh Köztársaságban, Morvaország…

Románia, Szászhermány (Hărman, Honigberg, Huntschprich), SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Én is elkészítettem a katalógusomat és akkor döbbentem rá, hogy néhány hely kimaradt az eddigi beszámolóimból. Így ezekre most sort kerítek. Az első: Szászhermány. Erdély igen gazdag erődtemplomokban. Amikor meglátogattuk a prázsmárit, akkor logikus volt, hogy a szászhermányit is megnézzük, mivel alig 5 km-re esik tőle. Kevésbé…

Magyarország, Eltűnt Árpád-kori falu 38 - Csopak

Somogyvámos határában, a mai Ihász-dűlőnek nevezett részen áll a Puszta-torony nevű épület, amely romos állapotában is egyedi és gyönyörű. Helyén egy kisebb, félköríves szentélyű kápolna állt, amely a XII. században épülhetett. Döngölt agyagba fektetett, keskeny, lapos téglákból készült, jól megkülönböztethető jegyekkel a második építési korszak falrakásától…

Olaszország, Róma-Spanyol lépcső

Európa leghosszabb, és legszélesebb kültéri lépcsője, a rómaiak egyik kedvenc találkahelye 138 lépcsőfokból áll, 1717-ben épült, és utoljára 1995-ben újították fel. Azért Spanyol lépcső a neve, mert ma is itt található Spanyolország nagykövetsége. Létét nem kis mértékben egy francia diplomatának, Étienne Gueffiernek köszönheti, aki 20 ezer scudit adományozott a lépcső megépítésére…

Magyarország, Eltűnt Árpád-kori falu 4 - Dabos, Dobos falu

Nyirád felől a romváros mellett elhaladva viszonylag jól járható úton el lehet érni a templomromot. A templomrommal szemben, a hegyoldalban látható a Hertelendi kastélyrom. Mindkettőt meglátogattuk és körbejártuk. A történetük valamelyest összefügg... Nem könnyű megtalálni a Déli-Bakony rengetegében, a Sáska, Nyirád, Szőc és Taliándörögd közötti,…

Csehország, Ferencesek kertje - Prága

Ez a csendes kis oázis, itt a Vencel tér közelében, a Ferences kolostor egykori gyógyfüves kertje, melyet 1950-ben nyitottak meg a nagyközönség számára. Az 1980-as években néhány ágyásba olyan gyógyfűféléket ültettek, amilyeneket még a ferencesek használtak a XVII. században. Szerencsére ezt a jó szokásukat mind a mai napig megtartották, s rengeteg…

Magyarország, Eltűnt Árpád-kori falu 9 - Alcsab és Felcsab falu

Az Alcsabi templomromot Csabrendekből Nagytárkánypuszta felé indulva, a falutáblától kb. 1,5 km-re találtuk meg. Jobb oldalt találunk egy kis földutat a szántón, ami egy fás területhez visz. Ennek a facsoportnak a belsejében található az Alcsabi templomrom. A sűrűn benőtt templomból falmaradványok látszódnak, a templombelsőben és körülötte vastag omladék van…

Csehország, Opočno, SzG3

Ide csak beugrottunk megnézni a kastélyt kívülről. Előtte Dobruskában voltunk egy jót strandolni. Mivel csak néhány km-re esik ettől a helytől Opocno, így úgy döntöttünk, hogy megnézzük a kastélyt. A városközpontban éppen egy kis vidámpark települt le, ami elzárta az utat a kastély felé, így onnan elgyalogoltunk a régi városmagon keresztül a kastélyig…

Magyarország, Eltűnt Árpád-kori falu 26 - Szer, Szermonostora (Ópusztaszer)

Mindenki ismeri Ópusztaszert és a Feszty Árpád által 1893. augusztus 20.-ra festett körképet. Ezért, ebben a történetben erről több szó nem esik, mert, hogy mi az a Szer, majd később Puszta Szer, ami ma Ó-Pusztaszer, már nem annyira egyértelmű. A Szeged és Csongrád között félúton, a Tisza árterének egykori magaslatán, a 11. század elejétől a 16. századig…

Szlovákia, Pozsony, a Belváros - 2021

Egy hónapig be volt zárva a Nyugati pu (2021 július) és Újpesten is megálltak a nemzetközi expresszek, ezt kihasználva elmentem 2 napra Pozsonyba. Azt eddig is tudtam (és láttam is), hogy a szlovákok alaposan elhúztak mellettünk, de az alábbit még én sem tudtam: 2017-ben Pozsony volt az Európai Unió harmadik leggazdagabb régiója a bruttó hazai termék…
Oszd meg ezt az oldalt: Templom