Norbert Wolf
Expresszionizmus (Könyv)
ára: 3 200 Ft volt)
Szerző: | Norbert Wolf |
Kiadó: | Taschen |
Kiadás éve: | 2006 |
Oldalszám: | 96 |
ISBN: | 9783822844892 |
Aranykártya: | 27 pont |
1920-ban az egykori Brücke-festő, Max Pechstein robbanó erejű szótöredékekből álló nyilatkozatában így jellemzi ezt a zaklatott lelki tényezőktől diktált alkotási folyamatot: "Munka! Mámor! Gyötrő gondolkodás! Mindent megrágni, felzabálni, elnyelni, szétdúlni! A szülés gyönyörteljes fájdalma! Az ecset csattogása, átdöfni a festővásznakat. Széttiporni a festékestubusokat..." Lázas nyugtalanság, a folyamatban lévő előtérbe helyezése, a magában nyugvó helyett vonzódás a miszticizmushoz - mindez a "német lét lényegéhez tartozónak" tűnik, az új stílus előfeltételének: "Az expresszionista nem néz, hanem lát" (Kasimir Edschmid); ez azt jelenti, hogy kreatív, nem pedig reproduktív művész, akarata határozza meg a világképét, a valóságot víziói, látomásai nyomán "teremti"....
Az expresszionista alkotásmód széles területeit - ha nem is az egészet - felfokozottság jellemzi. Gondolunk Nolde vallásos kompozícióinak túlfűtött alakjaira, Schmidt-Rottluff, Heckel és különösen Meidner "apokaliptikus" tájképeire, Grosz vagy Dix torz formájú nagyvárosi lárváira. Eltúlzottnak hatnak a súlyos felületi kontrasztok, a grafikák ideges, hegyesszögű, cakkos formái, sraffírozásai, amelyeket gyakran az expresszionista művészet legjavához számítanak. Szélesen terjedt a brutalizálás, a csúnya esztétikája. Felhívás volt ez a művészet kiszabadítására a "szép", a hibátlan, kifényesített látszat, az ünnepi hangulat gettójából... 1920-ban az egykori Brücke-festő, Max Pechstein robbanó erejű szótöredékekből álló nyilatkozatában így jellemzi ezt a zaklatott lelki tényezőktől diktált alkotási folyamatot: "Munka! Mámor! Gyötrő gondolkodás! Mindent megrágni, felzabálni, elnyelni, szétdúlni! A szülés gyönyörteljes fájdalma! Az ecset csattogása, átdöfni a festővásznakat. Széttiporni a festékestubusokat..." Lázas nyugtalanság, a folyamatban lévő előtérbe helyezése, a magában nyugvó helyett vonzódás a miszticizmushoz - mindez a "német lét lényegéhez tartozónak" tűnik, az új stílus előfeltételének: "Az expresszionista nem néz, hanem lát" (Kasimir Edschmid); ez azt jelenti, hogy kreatív, nem pedig reproduktív művész, akarata határozza meg a világképét, a valóságot víziói, látomásai nyomán "teremti".... Az expresszionista alkotásmód széles területeit - ha nem is az egészet - felfokozottság jellemzi. Gondolunk Nolde vallásos kompozícióinak túlfűtött alakjaira, Schmidt-Rottluff, Heckel és különösen Meidner "apokaliptikus" tájképeire, Grosz vagy Dix torz formájú nagyvárosi lárváira. Eltúlzottnak hatnak a súlyos felületi kontrasztok, a grafikák ideges, hegyesszögű, cakkos formái, sraffírozásai, amelyeket gyakran az expresszionista művészet legjavához számítanak. Szélesen terjedt a brutalizálás, a csúnya esztétikája. Felhívás volt ez a művészet kiszabadítására a "szép", a hibátlan, kifényesített látszat, az ünnepi hangulat gettójából... Lapozzon bele!
Norbert Wolf: Expresszionizmus könyv ára: 3 200 Ft