»Utazás»Kastély

Kastély

Ausztria, Judenburg, a Liechtenstein várrom és az új kastély, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Nem tévedés, van Ausztriában egy olyan város, amelynek a nevét Zsidóvárra lehetne fordítani (de erről majd a városnál bővebben). Egyik, bár nem túl látványos nevezetessége ez a várrom ill. a kastély. Azért nem túl érdekesek, mert az egyik nagyon romos várrom (helyette nagyon ajánlható a nem túl messze lévő Eppenstein várrom)…

Szlovénia, Grad pri Gradu na Goričkem, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! A múlt hétvégén átruccantam Szlovéniába, de nem igazán éreztem jól magamat. Amit már a korábban is írtam, az egész olyan szétszórtnak, esetlegesnek tűnt, a tájékoztatás gyatra, és csak a nap végén találtam egy vendéglőt, amiben végre tudtam enni valamit. Az egész összhatás nagyon gyenge volt (az Alpok és a tengerpart meg…

Magyarország, Nagycenk, Széchenyi kastély, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Most ismét egy szívemnek kedves helyen vagyunk. Mint korábban már említettem, apámon keresztül több helyen tudtunk kastélyban nyaralni (pld. Zsennye), így történt itt is. A jelenleg szállodaként működő szárnyban voltak múzeumi vendégszobák, így többször nyaraltunk úgy, hogy itt volt a támaszpontunk - szinte ingyen - és innen jártunk át Ausztriába kirándulni…

Ausztria, Johnsdorf, Schloß Johnsdorf, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Folytattam az osztrák kastély és vár vadászatomat és több elő is került belőlük, ezek közül az egyik ez a kastély. Elolvasva a történetét, finoman fogalmazva is eléggé zaklatott volt, pedig relatíve nem olyan régi, mint sok vár, amit már meglátogattam. Alapvetően a török és a kuruc támadások elleni tevékenység volt a fő jelentősége…

Ausztria, Herberstein, Burg Herberstein és az állatkert, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Ilyenkor mondják azt, hogy a guta ne üsse meg az embert. Ez lett volna az aznapi legszebb helyek egyike (meg ide belépőt is kellett fizetni, ami önmagában nem lett volna nagy baj), mégis itt fogtam ki a legrosszabb időt. Előtte, utána még csak-csak borús volt, itt viszont végig szakadt a hó. Pedig látnivaló lett volna bőven!…

Szlovénia, Dornava, Dvorec Dornava (Dornava udvarház), SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Most egy kicsit visszakanyarodunk Szlovéniába. Borl felől erre jöttem vissza, és megtekintettem ezt a kastélyt is (természetesen kívülről). Itt is számtalan tulajdonos bukkan fel, mégpedig elég ismert családok, aminek az az oka, hogy Szlovénia ezen része korábban Stájerország szerves része volt és érdekes módon most is annak…

Csehország, Bruntál, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Most egy igen szép és érdekes helyre látogatunk el, ez Bruntál kastélya és a város. Már más kastélynál (pld. Bouzov) is felmerült a Német Lovagrend jelenléte, ami itt fokozatosan előjött. Szép hosszú a német nevük: Haus der Ritter des Hospitals Sankt Marien der Deutschen zu Jerusalem. A nagymester ebben a kastélyban tartózkodott…

Németország, Essen/Kettwig, Schloß Landsberg, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Amint a Schloß Hugenpoet meglátogatásakor említettem, a városból a kastély felé ennek a kastélynak a parkolója mellett kellett elmenni. Visszafelé természetesen megálltunk itt (természetesen borult volt az idő). Míg a Hugenpoet kastély egy tipikus vízi vár volt, ez egy teljesen más jellegű kastély . Az úttól kezdődően egy dombos…

Magyarország, Budapest, a Zichy kastély, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Most az ellenpélda jön a Baldacci kastélyhoz képest. Budapest viszonylag gyengén áll kastélyok ügyében, bár mostanában kettőt azért meglátogattam: 1. a Száraz-Rudnyánszky kastély, ezzel olyan nagy probléma nincs, csak tőlünk 32 km-re esik. Amúgy tényleg messze van a belvárostól (a turisták miatt). 2. A budai Várban van…

Magyarország, Fertőd - Esterházy-kastély

Amit a császár megtehet, azt én is megtehetem! - E mondat jegyében épült fel az ország legnagyobb és legfényűzőbb barokk-rokokó kastélya a Fertő-tó nádrengeteggel szegélyezett lápos, vadban gazdag vidékén. A kastélyegyüttes kiépítése és fénykora Esterházy „Fényes” Miklós herceghez kötődik, aki 1762-től haláláig, 1790-ig folyamatosan építkezett…

Ausztria, Spielfeld, Schloß Spielfeld, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Egy újabb kastély, ahol elég jelentős ellentmondást találtam az interneten elérhető információk és az általam látottak között. Ide úgy kerültem, hogy eredetileg Mariborba akartam menni egy kis vasút fényképezésre, de elakadtam, mivel azt hittem, hogy az autópályát elkerülve be tudok jutni a városba, de egy körforgalomnál azt…

Szlovákia, Divény (Divín), a Balassa kastély, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Amint már Kékkőnél említettem, a Balassák földjén vagyunk. Az itt található kastély is Balassa, az egyik legérdekesebb (legharciasabb, legrablóbb) alakja Balassa Imre volt. A divényi uradalomhoz tartozó közel 50 falu miatt az egyik leggazdagabb nemes volt. Sajnos a birtokok egy része a török hódoltsági területre esett, az innen…

Szlovákia, Szentantal, Koháry-Coburg kastély és parkja, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! A selmecbányai beszámolónál leírtam, hogy miért mentem oda. Máskor, ha Zólyom felé megyek, akkor maradok a főúton. Most viszont Szentantal felé (és Selmecbánya felé) le kell kanyarodni balra a főútról Hontnémetinél (szlovákul Hontianske Nemce). Viszonylag keskeny, elhagyatott út, Szentantalig talán ha egy falu van. Maga a táj…

Ausztria, Grác, Schloß St. Martin, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Ezen a hétvégén csak úgy bementem Grácba sétálgatni, nagyon jó volt. Igazából ezt a kastélyt akartam megkeresni, mert ez még hiányzott a kollekciómból, pedig tudtam, ez sem múzeum kastély. Viszont rendkívül látványos és mint kiderült, itt van a központja a korábban már jelzett St Martin iskolahálózatnak. Ez a hálózat valószínűleg…

Lengyelország, Ojcowski Park Narodowy (Ojców-i Nemzeti Park), Zamek w Pieskowej Skale, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Egy kissé össze-vissza ugrálva megyek végig a látnivalókon, de ezt inkább csak a változatosság kedvéért, mindenre sor kerül majd! Lengyelországban több kisebb nemzeti park van (pld. a már korábban bemutatott Babia Gora Nemzeti Park), most az Ojców Nemzeti Parkban vagyunk (erről majd később részletesen). Ez egy völgyrendszer…

Németország, Heitersheim, Malteserschloss, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Nem hiszem, hogy Magyarországon sok ember ismerné ezt a helyet, eddig én is közéjük tartoztam. A kastély neve is egy kissé félrevezetett, mivel a kereszteződésen, ahol le kellett volna kanyarodnom a kastély felé, többször is átmentem, de valahogy - teljesen logikátlanul - a malter szó jött fel nekem. A vége felé vettem egy…

Csehország, Mikulov 2., SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Mikulov volt az első komolyabb megálló az idei cseh túránknál. Már korábban jártunk itt, de akkor még éppen felújították a vár belső részét, így azt nem tudtuk megnézni. Korábban azt írtam, hogy Mikulov egy szép, de álmos kisváros. Ez mostanra alaposan megváltozott. A történelmi belvárost is nagyon szépen felújították és hatalmas tömegek özönlenek a vár felé…

Magyarország, Gyömrő, a Teleki kastély, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Folytassuk a hányatott sorsú kastélyok meglátogatását! Gyömrőn található a Teleki kastély. Kissé nehéz megtalálni, mivel az útról (Ócsa felé) nem igen lehet látni, jó mélyen bent van a parkban. Eredetileg nem ez a kastély állt itt, de a korábban - az 1770-es években Teleki József által - építtetett kastély 1835-ben leégett…

Németország, Potsdam, Neuer Garten, Cecilienhof, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Potsdam egy nagyváros Berlin mellett (lakossága kb. 165.000 fő), amely mindig is nagy szerepet játszott a német történelemben. Hiába volt Berlin a főváros, Potsdam, mint Brandenburg tartomány része, a német militarizmus egyik központja is volt. A császárok is szívesebben tartózkodtak itt, mint a zsúfolt Berlinben. Ha mégis…

Magyarország, Zalacsány, Batthyány kastélyszálló és a horgásztó, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Tavaly februárban hivatalos úton voltam Zalaegerszegen és közben megálltunk Zalacsányon is, elsősorban a Batthyány kastély miatt (aki emlékszik rá, van egy nagy blogom a Batthyány családról), visszafelé pedig a horgásztó partján ebédeltünk egy jót. A kastélyhoz a főútról (Zalaegerszeg felé menet) jobbra kell lekanyarodni és kb…