»Utazás»Szlovákia

Szlovákia

Szlovákia, Betliar (Betlér)

Kelet-Szlovákiában, Rozsnyótól (Rožňava) északnyugatra a Sajó folyó völgyében áll négy saroktornyával a mesés kétemeletes betléri kastély (kaštieľ Betliar) -egy romantikus építményekkel, műbarlanggal és vízeséssel ellátott csodálatos angolpark közepén elhelyezkedő reprezentatív vadászkastély. Ugyanúgy érdekes annak belseje is a képtárral, zene-…

Szlovákia, Starý Smokovec (Ótátrafüred), SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Most vessünk néhány pillantást Magastátra község központi településrészére, Ótátrafüredre. Hasonlóan más településrészekre, ez is egy nyaraló (telelő) hely, saját lakossal alig rendelkezik. Szálloda szálloda hátán, panzió panzió hátán. Plusz éttermek és egyéb szolgáltató egységek. A tisztaság kimagasló és a szokásos csend is megtalálható itt…

Szlovákia, Modrý Kameň (Kékkő), a vár, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! A múlt heti szlovák portya első állomása ez a kastély volt. Balassagyarmat felől könnyen elérhető, szinte egyenes út vezet ide. A községben is könnyű megtalálni, mivel egy kiugró hegyormon terpeszkedik. A legjobb balra elmenni alatta a főúton, ekkor túl kell menni a településen és egy jól jelzett helyen (kb. 800 m-re a vártól)…

Szlovákia, Rózsahegy - Vlkolínec, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Vlkolínec Rózsahegyhez tartozik közigazgatásilag, de senki ne próbáljon onnan eljutni ide, pedig érdemes (csak nem lehet, legalábbis autóval). A falu az 5 szlovák UNESCO világörökségi hely egyike. A térképeken mindig megjegyeztem, hogy ott van általában pont útközben, amerre megyek, de valahogy mégsem jutottam oda. Most viszont…

Szlovákia, Betliar (Betlér), az Andrássy kastély, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Ez is egy bakancslistás hely! Domica után ide érkeztünk. A kastély előtt parkoló (parkolási díjjal, ez szinte mindenhol így van, az ettől eltérőket majd külön jelzem). A kastélyról többek közt azt kell tudni, hogy ez Szlovákia egyik leglátogatottabb kastélya. A pénztár nem a kastélyban található, hanem ahogy elérjük a bejárattól…

Szlovákia, A Szlovák paradicsom, Suchá Belá szurdok - Klástorisko - Hernád áttörés túra, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Mostanában nem azért nem írtam, mert lusta vagyok, de sok volt a dolgom, meg némi anyaggyűjtés is folyt a közelmúltban. Ennek egyik eredménye volt a múlt szombati túra. Ennek egyik kiváltó oka az volt, hogy kíváncsi voltam, tényleg megfelelő kondícióban vagyok-e egy ilyen túrához, a másik pedig az, hogy amikor összeházasodtunk…

Szlovákia, Salka (Szalka, Ipolyszalka), tájház, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Így jár az ember, ha figyelmetlen (legalábbis eddig). Már sokszor átmentem Vácról Esztergomba (érintve Párkányt), de erre az épületre még nem figyeltem fel valami miatt. Valószínűleg az utat figyeltem, de most feltűnően sok gépkocsi állt a ház előtt és ez megállásra késztetett. Ekkor derült ki, hogy itt egy tájház található…

Szlovákia, Csorba, Csorbató, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Először egy érdekesség: Csorba községben található Csorbató településrész, ahol a Csorba-tó található. Igen fura dolgok történtek a közelmúltban: a Magas Tátra összes településrésze 3 községhez tartozott: Csorbató, Tátralomnic, Ótátrafüred. 1999-2007-ig ezeket a településeket összevonták és így alakult meg a Magastátra község…

Szlovákia, Spišská Nová Ves (Igló, Szepesújhely (régebben)), SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Egy újabb szepességi város. Ide úgy kerültünk, hogy ebédelni szerettünk volna, majd utána meglátogatni az itt található kis állatkertet. Maga a város a szokásos hosszúkás tér alakú belvárossal rendelkezik, a két oldalán nagyon szép polgárházakkal (alattuk a szokásos üzletekkel). A tér északi oldalán több teraszos étterem volt…

Szlovákia, Divény (Divín), a Balassa kastély, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Amint már Kékkőnél említettem, a Balassák földjén vagyunk. Az itt található kastély is Balassa, az egyik legérdekesebb (legharciasabb, legrablóbb) alakja Balassa Imre volt. A divényi uradalomhoz tartozó közel 50 falu miatt az egyik leggazdagabb nemes volt. Sajnos a birtokok egy része a török hódoltsági területre esett, az innen…

Szlovákia, Spišský hrad (Szepes vára), SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Erre a várra ráment két napunk, mivel amikor először voltunk itt, akkor a város felől akartuk megközelíteni, de onnan nagyon meredeknek tűnt és a feleségem nem akart onnan felmászni a várba. Aztán este elgondolkodott a dolgon és azt mondta, szeretné megnézni, de találjak jobb feljárót. Megnéztem a térképet és az látszott, hogy…

Szlovákia, Zólyom, a zólyomi vár, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Végre egy kicsit több időt tudtam Zólyomban tölteni, mint korábban. Lengyelország, a Magas-Tátra ill a Kis-Fátra felé menet mindig erre jöttünk, de a legtöbbször csak kikerültük (ekkor a Donovaly-n pihentünk egy kicsit), vagy ha mégis bementünk, akkor legfeljebb ettünk valamit, de nem nézelődtünk (ugyanis a váron kívül nem sok látnivaló van)…

Szlovákia, Spišské Podhradie (Szepesváralja), Spišská Kapitula (Szepesi Káptalan), SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Most ismét Szepesváralján vagyunk, annak külső területén. Itt található a Szepességi Káptalan. Ez egy igen érdekes hely, egy egyutcás egyházi település, fallal körülvéve. A két végén kapuzaton lehet a településre bemenni, ami tulajdonképpen egy szép templomból, valamint több egyházi építményből és az utca két oldalán található kanonok házakból áll…

Szlovákia, Dunajeci tutajozás, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Most azt szeretném bemutatni, hogy nem túl messzire is milyen szép helyek találhatóak. Több alkalommal voltunk már itt és soha sem csalódtunk a tájban. A Dunajec ezen a helyen határfolyó Szlovákia és Lengyelország között (anno magyar lengyel határ volt). Mind a két ország indít tutajokat, a lengyel kb. 14 km hosszan, a szlovák kb…

Szlovákia, Gúta (Kolárovo), hajómalom múzeum, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Nemrég ismét fotószafarin voltam Szlovákiában. Azon a környéken, ahol ilyenkor járkálni szoktam, már elég nehéz új helyeket találni. Most azért leltem néhányat, ezek közül az egyik ez a hajómalom múzeum. Néhány szó a község elhelyezkedéséről. A Csallóközben található, ami azért érdekes, mert ez Európa legnagyobb folyami szigete (1615 km2!)…

Szlovákia, Dobróváralja vára (Podzámčok, Dobrá Niva), SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! A múlt héten Zólyomban voltam egy jó kis vasút fotózásra, ezt kihasználva meglátogattam néhány eddig be nem mutatott helyet. Azt már most megállapíthatom, hogy ősztől tavaszig nem nagyon érdemes ilyen túrát tenni, mivel a várak általában zárva vannak. Néha azért van kivétel is, ott majd kitérek rá. Először is ezt a várromot szeretném bemutatni…

Szlovákia, Hodkovce (Zsigra Hatkóc), Kaštieľ Hodkovce, Csáky kastély, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Ezt a helyet még Szepes vára előtt látogattuk meg. Igazából sokat nem lehet elmondani róla, mivel jelenleg mentális fogyatékossággal kezelt betegeket ápolnak a kastélyban. Ettől függetlenül a kastély parkja szabadon látogatható és a kastély is megtekinthető kívülről. A klasszicista-barokk kastély maga a XVII. században épült és a fénykorát a Csákyak alatt élte…

Szlovákia, Vyšné Ružbachy (Felsőzúgó), a kráter, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! A dunajeci tutajozás és az ólublói vár után még ez a kis hely belefért a 4. napba. A hazafelé menő útról egy pár kilométeres kitérőt kellett tenni észak felé. Itt található a kráter nevű nem kráter. Ugyanis semmi köze a vulkáni tevékenységhez, hanem a földből feltörő meleg vizek alkották. A kiváló mésztufa (travertin) itt kivételesen…

Szlovákia, Patakalja (Podrečany), a Balassa kastély, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Erről a helyről nem sok információt lehetett összeszedni. Mindössze annyi derült ki róla, hogy egy időben ez is Balassa birtok volt, később a Zichyek tulajdonába ment át. A kastélyt még II. Rákóczi Ferenc is látogatta, főleg vadászatai alkalmával. Ekkor Török András, Rákóczi seregeinek kapitánya látta vendégül. Jelenleg nem látogatható, magántulajdon…

Szlovákia, Áji völgy

A Szádelői völggyel párhuzamos völgy nem kevésbé szép. A két völgy látogatását megéri egybekötni. Míg Szádelőben a különleges sziklaképződmények addig az áji völgyben a vízesések gyönyörűek.
Oszd meg ezt az oldalt: Szlovákia