»Utazás»Templom

Templom

Magyarország, Eltűnt Árpád-kori falu 15 - Sóstókál falu

A koordináta a Sóstókáli templomromé, azonban párszázméteres közelségében van egy másik rom, egy középkori Pusztapalotáé. Sóstókál falu maradványai még fellelhetők a bozótok, facsoportok alatt. Érdemes megemlíteni az út másik oldalán elhelyezkedő Kornyi-tavat is. Tehát összességében egy nagyon kellemes kirándulás tehető a vidékre. Érdemes jól körbenézni…

Ausztria, Mariasdorf (Máriafalva), a Mária Mennybemenetele templom, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Úgy templomokról ritkán szoktam külön beszámolót írni (templom templom, nekem a zöme egyforma). Azonban most igencsak kivételt kell tennem, mivel egy tényleg nagyon szép templomra bukkantam, amelynek ráadásul igen sok magyar vonzata is van. Igazából véletlenül bukkantam rá, amikor Lékán a templom mellett (még csak nem is…

Magyarország, Rönök, Szent Imre templom, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Aki van olyan idős, mint én, annak nem kell elmondani, hogy a határsáv mit jelentett 1989. előtt (aki meg nem tudja, nézzen utána). Ennek és a szovjet csapatok áldásos tevékenységének esett áldozatul ez a templom. A hely már az Árpád korban is szakrális hely volt. A mostani templom előtti templom tetejét egy viharos szél 1898-ban…

Magyarország, Öskü - a kerek templom, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Már számtalanszor elmenetem mellette (a 8-as útról jól látszik), de még sohasem mentem oda megnézni. Ezen a héten, Szentgotthárd felé utazva (miután igen szép idő volt) egy rövid látogatást azért megejtettem itt, elsősorban nosztalgia ügyben, mivel a Bors Máté az egyik kedvenc TV sorozatom és a 2. rész zömmel itt játszódik (a templom körül ill…

Szlovákia, Betliar (Betlér), az Andrássy kastély, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Ez is egy bakancslistás hely! Domica után ide érkeztünk. A kastély előtt parkoló (parkolási díjjal, ez szinte mindenhol így van, az ettől eltérőket majd külön jelzem). A kastélyról többek közt azt kell tudni, hogy ez Szlovákia egyik leglátogatottabb kastélya. A pénztár nem a kastélyban található, hanem ahogy elérjük a bejárattól…

Magyarország, Eltűnt Árpád-kori falu 34 - Csobáncszög

A Csobánc-várhoz tett túránk során találkoztunk a hegy oldalában a Rossz-templom rommal. Idáig még viszonylag kellemes a séta felfele, innentől egy kissé húzósabbá válik az út. A templomrom több hasonló rommal ellentétben ma már nem is igazán hasonlít templomra. A rom a középkori Csobáncszőg vagy Szögi falu templomának romja. A „rossztemplom” egyhajós…

Németország, Köln

Köln Németország negyedik legnagyobb városa. Vonattal érkeztünk és mikor kiléptünk a pályaudvarról, a kölni Dóm látványa fogadott minket. A kölni dóm, hivatalos nevén Szent Péter és Mária Dóm 157 méteres magasságával Németország második és a világ harmadik legmagasabb temploma. (1880 és 1888 között a világ legmagasabb épülete volt). Németország legnépszerűbb…

Magyarország, Középkori szerzetesek 06 - Gyulafirátót, Premontrei rendi monostor

Egy érdekes romot látogattunk meg Gyulafirátót településen. A magyar történelemben jelentős rom a Kolostor utcában található. Gyulafirátót község nevét a Rátót nembeli Gyula leszármazóitól, a Gyulafiaktól nyerte. E nemzetség származására nézve megoszlanak a vélemények. Egyesek Kézaira és a Képes Krónikára hivatkozva állítják, hogy Rátolt és Olivér…

Magyarország, JÁK, Szent György templom

A Fertőről visszafelé látogattuk meg. Az egyik oldala még be volt állványozva. Nagyon szép, viharos történelmű látnivaló. Kulcsot és belépőt a templommal szemben lévő kis ajándékboltban lehet kapni. Az egykori jáki bencés apátság bazilikája a magyarországi román stílusú építészet kiemelkedő alkotása. A hazai középkori nemzetségi monostorok egyedülálló épségben fennmaradt képviselője…

Ausztria, Maria Buch - Feistritz, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Találtam még egy helyet, amit nem tettem fel. Amikor Judenburgból elindultam hazafelé, már beterveztem ennek a templomnak a megtekintését, mert már az odaútnál is látszott, hogy egy nagyon szép templomról van szó. Magasságával is kirítt a körülötte lévő néhány épület közül. Sajnos az interneten nem sok (szinte semmi) információt nem találtam róla…

Magyarország, Sóly község

Sóly 400 lakosú kis falu a régi római hadiutak találkozásánál a Séd patak mentén, Veszprém és Várpalota között. Neve személynévi eredetű, talán a Saulból. Itt Sóly és Királyszentistván között zajlott le 997-ben a sorsdöntő ütközet István herceg, a későbbi Szent István német lovagok vezette csapatai és az ősi pogány hagyományokat folytatni akaró…

Magyarország, Szeged, Dóm tér, Fogadalmi templom (Dóm), SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Mint említettem, a nejemmel havonta lemegyek Szegedre, így míg Ő a fejtágítón van, addig nekem rengeteg időm van körülnézni. Így megtekintettem a szegedi Dóm-ot, más néven a Fogadalmi templomot. A Dóm értelemszerűen a Dóm téren található, ami egy U alakban épületekkel körbevett hatalmas tér. A házak sötétek, stílusuk komor…

Ausztria, Pöllauberg, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Noha a helyet is le fogom írni, mégis néhány osztrák jelenségről fogok írni. Pöllauberg Pölau felet helyezkedik el, egy viszonylag magas hegyen. Pöllauből egy 6 km hosszú úton lehet feljutni, ezen távolságon tudja csak leküzdeni a magasságkülönbséget. Itt is látszik, hogy Ausztria - legalábbis Burgenlad valamint Stájerország…

Magyarország, VESZPRÉM, Domonkos kolostor és templomrom

A vár alatti szikla alatt, a csücskénél, a Séd mellett... Nagyon szép a körülötte lévő területtel együtt... Története: Szent Katalin Domonkos Apácakolostor romjai, amiket a köznyelv csak Margit-romoknak nevez, Veszprém Dózsaváros nevű városrészében, a Séd partján lévő Margit téren találhatók. Ha letekintünk a veszprémi vár magasából, jól láthatjuk…

Németország, Essen/Kettwig, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Legutóbb jó messze eljutottam Németországban, sikerült megszagolnom egy kis Ruhr vidéket. Remélem mindenki emlékszik még a földrajz tanulmányaira, a Ruhr vidék Németország nehézipari központja (jól meg is kapta a II. világháborúban). Város város hátán, de azért most már nincs az a füst, ami régen volt. Kialakulása roppant egyszerű…

Magyarország, Eltűnt Árpád-kori falu 6 - Máma falu

Rom sorozatomhoz meglátogattuk a balatonfűzfői, Mámai templomromot. Gyönyörű környezetben gyönyörű rom Balatonfűzfő, Jókai u. 37 szám alatt. Története: Máma falu feltehetően már a honfoglalás idején is létezett. A település neve egy - az ezredforduló táján született - görög nyelvű alapítólevélben szerepel, amely szerint István király Mámát a szomszédos…

Magyarország, Zsámbék, premontrei templomrom, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Ez a hely valahogy eddig mindig elkerült (vagy én kerültem el?), de most végre útba tudtam ejteni. Sajnos az idő nem volt nagyon jó, mire ide értem, szépen beborult. Már az elején akadályba ütköztem, mert bár ez Zsámbék leghíresebb látnivalója, a tájékoztatás, maradjunk ennyiben, nem a legmegfelelőbb. Mivel nem a főút mellett…

Magyarország, Eltűnt Árpád-kori falu 8 - Ujlak falu

A Club Tihany Hotel sorompós portáján áthaladva, egészen a hotel sarkáig kell menni, a parkoló szélére. A parkoló délnyugati csücskénél van egy kerítés, két kapuval. Az első kapu az íjászoké. A második kapun áthaladva a lépcsőn fel kell menni, és a rom ott van előttünk. A középkorban a terület együtt fejlődött a Magyar Királysággal. A földdarab fölött…

Magyarország, Eltűnt Árpád-kori falu 17 - Kisörs falu

A honfoglaláskor ez a vidék az Örs nemzetség szállásterülete volt. Kisörs templomát a XIII. században építették román stílusban. Szt. László király tiszteletére épített egyházáról 1263-ból származik az első említés. A mai Kővágóörs község az Árpád-korban Örs faluként települt. Kisörs Örs település nemesi része. A Cibrián család birtoka, ezért a XIV…

Csehország, Náchod, SzG3

Lengyelországból az első város, amit érintettünk az Náchod volt. Ahogy ide értünk, már azonnal érezni lehetett, hogy az itteni városok magasabb építészeti nívót képviselnek, mint az általunk meglátogatott lengyel városok (itt elsősorban a házakra, az össz látképre, úgy egyáltalán az épített városkép összességére gondolok). Ez már a Főtéren (Masaryk…